loading...

heyvatech

heyvatech

بازدید : 18
دوشنبه 21 تير 1400 زمان : 9:03

در این مطلب شما را با سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه و روش‌های مختلف دریافت سوء پیشینه فوری آشنا خواهیم ساخت و موارد مختلفی که موجب ثبت در برگه سوء پیشینه خواهد شد را ذکر خواهیم کرد. با ما باشید تا با نکات مختلف و مهم در مورد نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری آشنا شوید.

حتماً تا به حال در میان مکالمات دوستان و آشنایان و شاید خودتان موضوع دریافت سوء پیشینه مطرح شده باشد؛اغلب افراد بزرگسال در جامعه به دلیل انجام کارهای مختلف همچون استخدام شدن در شرکت‌های دولتی و خصوصی به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نیاز پیدا می‌کنند و حتما در این مواقع به دنبال سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه هستند. در گذشته دریافت گواهی سوء پیشینه کمی مشکل و پروسه دریافت آن زمان‌گیر بود اما در حال حاضر با ارائه خدمات غیر حضوری اینکار چندان پیچیده و زمان بر نیست.
در ابتدا لازم است توضیح مختصر و کوتاهی در مورد گواهی سوء پیشینه را داشته باشیم تا افرادی که تا کنون با این واژه آشنایی نداشته‌اند درک مطلوبی از گواهی سوء پیشینه بدست آورند.
در معنای لغوی، کلمه سوء پیشینه با عبارت سابقه بد و پیشینه بد توضیح داده شده‌است، اما در ایران هر فردی که مرتکب جرائم خاصی که موجب محکومیت قطعی او شود از دریافت برگه سوء پیشینه محروم خواهد شد که این امر موجب مشکلاتی همچون عدم استخدام در نهادهای خصوصی و دولتی برای افراد می‌شود.
گواهی عدم سوء پیشینه برگه مخصوصی است که از طرف قوه قضاییه صادر می‌شود و در آن توضیح داده می‌شود که فرد موردنظر دارای سابقه کیفری و به عبارت دیگر تاکنون مرتکب جرم شده است یا خیر.



چرا گرفتن سوء پیشینه فوری مهم است؟

قبل از اینکه در مورد سریعترین راه گرفتن سوء پیشینه توضیح دهیم پاسخ به این سوال که چرا گرفتن سوء پیشینه فوری مهم است ضروری به نظر می‌رسد.
اغلب افراد در هنگام موقعیت‌های ضروری همچون زمانی که در آستانه استخدام شدن در شرکت و یا ارگان خاصی هستند به این برگه احتیاج پیدا می‌کنند و برای ارائه آن به نهاد مربوطه نیز زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود که این امر موجب می‌شود تا آشنایی با نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری به یک امر ضروری تبدیل شود.
نکته قابل توجه که افراد باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند این است که ارائه برگ عدم سوء پیشینه برای استخدام در نهادهای دولتی الزامی است. البته اکثر شرکت‌های خصوصی نیز در زمان استخدام ارائه برگه سوء پیشینه را جزو مدارک درخواستی خود قرار می‌دهند.
از طرف دیگر برگه عدم سوء پیشینه تنها یک ماه اعتبار دارد و اگر یک ماه از صدور برگه گذشته باشد، نهادهای مختلف خصوصی و دولتی آن را مورد قبل قرار نمی‌دهند و ناچاراً فرد می‌بایست مجدداً برای دریافت این برگه اقدام نماید.
افرادی که قصد سفر به خارج از کشور دارند نیز جزو افرادی هستند که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند که اغلب کشورهای خارجی برای صدور انواع مختلف ویزاهای کاری، تحصیلی و البته تفریحی ارائه برگه عدم سوء پیشینه را در لیست مدارک مورد نیاز خود قرار داده‌اند.

سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه چیست؟

در حال حاضر دریافت برگه سوء پیشینه به دو روش برای افراد امکانپذیر است؛ در روش اول افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر ارائه‌دهنده خدمات پلیس+10 و ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت برگ سوء پیشینه فوری اقدام نمایند.
اما روش دیگری که این روزها کار را برای افراد مختلف بسیار راحت کرده است امکان دریافت سوء پیشینه از طریق سامانه الکترونیک قضایی یا همان سامانه ثنا می‌باشد. آدرس اینترنتی این سایت www.adliran.ir می‌باشد. البته ثبت نام اولیه در این سایت حتماً می‌بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به صورت حضوری انجام شود، برای ثبت نام اولیه در سامانه ثنا همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه لازم است. با ثبت نام و دریافت رمز شخصی، در این سامانه افراد می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن اقدام به دریافت برگ سوء پیشینه نمایند.
هزینه دریافت برگه سوء پیشینه بیست هزار تومان می‌باشد. اگر به صورت اینترنتی اقدام به دریافت سوء پیشینه نمایید، برگه سوء پیشینه شما در بازه زمانی یک تا سه روز کاری آماده خواهد شد. پس از اقدام فرد و آماده شدن برگه سوء پیشینه این امر از طریق پیامک و به شماره‌‌ی همراهی که فرد متقاضی در سامانه ثنا ثبت کرده است اطلاع‌رسانی می‌شود و فرد می‌تواند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه ثنا اقدام به مشاهده و یا چاپ برگه سوء پیشینه نماید.

بیشتر بخوانید: مشاهده ابلاغیه با کد ملی

نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری

البته ثبت نام اولیه در این سایت حتماً می‌بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به صورت حضوری انجام شود، برای ثبت نام اولیه در سامانه ثنا همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه لازم است. با ثبت نام و دریافت رمز شخصی، در این سامانه افراد می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن اقدام به دریافت برگ سوء پیشینه نمایند.
حال قدم به قدم شما ره با نحوه دریافت برگه سوء پیشینه از طریقه سامانه ثنا آشنا خواهیم ساخت.

  1. در اولین گام آدرس www.adliran.ir را در مرورگر خود وارد کنید و یا در گوگل عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را جستجو کنید و وارد صفحه اصلی این سایت شوید.
  2. وقتی وارد سایت مربوطه شدید، منویی در سمت راست وجود دارد که در آنجا می‌توانید بر روی گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک کنید.

    ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه فوری

  3. و اما در این بخش کاربران باید کدملی و رمز خود را که قبلاً دریافت نموده‌اند وارد کنند و گزینه مرحله بعد را کلیک کنند.

    درخواست سوء پیشینه فوری

  4. به دلیل اینکه ورود به سامانه ثنا دو مرحله‌ای می‌باشد؛ در این مرحله رمز موقتی برای شماره همراه کاربر ارسال می‌شود که بعد از وارد کردن آن در بخش مربوطه، می‌بایست گزینه ورود را انتخاب نمایید.
  5. در این قسمت کاربران وارد صفحه شخصی خود شده‌اند و می‌توانند با کلیک بر روی گزینه درخواست جدید، و در ادامه تایید کردن درخواست خود، اقدام به دریافت سوء پیشینه فوری نمایند.

    سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه

  6. در این قسمت مشخصات ثبت نامی ثنا شما نمایش اده می شود . در قسمت انتخاب واحد قضایی می توانید واحد قضایی مورد نظرتان را برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه فوری انتخاب کنید. سپس گزینه ثبت موقت را بزنید تا اطلاعات شما ذخیره شود.

    ثبت موقت درخواست سوء پیشینه فوری

  7. حال کد رهگیری درخواست سوء پیشینه فوری خود را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. در این مرحله دکمه محاسبه هزینه را بزنید و بعد از پرداخت اینترنتی هزینه گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

    پرداخت هزینه گواهی عدم سوء پیشینه فوری

  8. ثبت درخواست گواهی عدم سو پیشینه فوری شما انجام شد حال باید منتظر دریافت پیامک قوه قضاییه برای مشاهده سوء پیشینه خود در سامانه ابلاغ باشید.

نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری به همین آسانی است. بعد از گذشت دو روز کاری مجدداً به صفحه خود وارد شوید و در صفحه ابلاغیه جدید می‌توانید برگه سوء پیشینه خود را به صورت پی‌دی‌اف دریافت و یا آن را چاپ نمایید.

به همین آسانی می‌توانید برگه سوء پیشینه خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

مدارک و شرایط لازم برای دریافت سوء پیشینه فوری

افراد برای اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه باید مدارکی را به همراه داشته باشند که عبارتند از: کارت ملی و اصل شناسنامه، به همراه داشتن عکس 4*3 و آدرس دقیق منزل در حال سکونت به همراه کد پستی؛ البته کاربران عزیز توجه داشته باشند که در صورت درخواست در سامانه ثنا به نشانی adliran.ir که قبلاً در مورد آن توضیح داده شد دیگر احتیاجی به کارت ملی و شناسنامه وجود ندارد. عزیزانی که گواهی سوء پیشینه را برای دریافت روادید خروج از کشور لازم دارند می‌بایست اصل گذرنامه یا پاسپورت خود را به همراه کپی آن به همراه داشته باشند. افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز برای دریافت برگه سوء پیشینه فوری به سفارت و یا کنسولگری ایران در کشوری که در آن ساکن هستند مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه کنند.

مواردی که مانع صدور برگه سوء پیشینه نمی‌شوند

در رابطه با سوء پیشینه چند نکته مهم وجود دارد که اطلاع از آنها می‌تواند کمک فراوانی به افراد کند. افراد باید توجه داشته باشند که در مواردی که فرد مرتکب جرائم غیرعمد شده باشد حتی اگر موجب شکایت، احضار به دادسرا و بازداشت موقت شده باشد و در نهایت به محکومیت فرد ختم نشود در سوابق سوء پیشینه ثبت نمی‌شود.
ثبت دادخواست‌هایی همچون درخواست مهریه، درخواست ارث و یا طلاق در سوء پیشینه افراد ثبت نخواهد شد. توجه داشته باشید که در مواردی که جرائم پس از محکومیت قابل بخشش هستند، در هر زمانی که به دلایل مختلف همچون رضایت دادن شاکی اجرای حکم متوقف شود، آثار ثبعی آن نیز پاک شده و فرد قادر به دریافت برگه سوء پیشینه خواهد بود. در مواردی که فرد با عفو روبرو می‌شود و یا آزادی مشروط پیدا می‌کند پس از گذشت زمان متناسب با محکومیت، موانع برای دریافت برگه سوء پیشینه رفع خواهد شد. دریافت برگه سوء پیشینه فقط باید خود شخص انجام گیرد و افراد نمی‌توانند برای دریافت سوء پیشینه فرد دیگری اقدام نمایند.

نکات مربوط به گرفتن سوء پیشینه فوری

بنابر قانون مجازات اسلامی افرادی که از آنها جُرمی سر زده باشد و جُرم آنها در دادگاه ثابت شود می‌بایست تا مدت مشخصی از حقوق اجتماعی خود محروم شوند و به همین دلیل افراد مجرم تا زمان مشخصی قادر نخواهند بود تا برگه عدم سوء پیشینه دریافت کنند.
اما افراد زیادی وجود دارند که بنا بر دلایل مختلف در طول زندگی مرتکب جرم شده‌اند و به همین دلیل نیز محکومیت و جرم آنها در سوء پیشینه آنها ثبت شده است؛ برای عده‌ی زیادی از این افراد همیشه جای سوال است که آیا امکانی وجود دارد که سوء پیشینه آنها پاک شود.
در پاسخ به این دوستان باید گفت که در قانون جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از حقوق افراد و گسترش عدالت اجتماعی، مدت مشخصی لحاظ شده است که بعد از سپری شدن این مدت سوء پیشینه افراد پاک می‌شود. در ماده 25 قانون مجزات اسلامی توضیحات کاملی درباره زمانی که لازم است تا سوء پیشینه افراد پاک شود آمده است که به آنها خواهیم پرداخت.
زمان لازم برای پاک شدن سوء پیشینه افرادی که مرتکب جرم شده‌اند در مواردی که جُرم موجب سلب حیات یک انسان دیگر شود و یا فرد به حبس ابد محکوم شده باشد، در صورت رضایت شاکی و توقف اجرای حکم اصلی، می‌بایست هفت سال زمان بگذرد تا سوء پیشینه فرد پاک شود.
در مواردی که جرم موجب محکومیت قصاص عضو شود و دیگر محکومیت‌های تا درجه چهار برای پاک شدن سوء پیشینه باید سه سال تمام از اتمام محکومیت بگذرد.
در مواردی که جرم موجب حبس‌های درجه 5 می‌شود و یا محکومیت فرد شلاق حدی است نیز طبق قانون باید دوسال از اتمام محکومیت فرد بگذرد تا فرد مورد نظر قادر باشد برای دریافت برگه عدم سوء پیشینه اقدام نماید.

به نظر می‌رسد نحوه گرفتن سوء پیشینه و آشنایی با مراحل مختلف آن برای هر فردی لازم و ضروری است زیرا احتمالاً در طول زندگی خود بنا بر دلایل مختلف همچون استخدام شدن در نهادهای مختلف و یا سفر به خارج از کشور به آن نیاز پیدا خواهد کرد. همانطور که متوجه شدید در حال حاضر سریع‌ترین راه گرفتن سوء پیشینه اقدام از طریقه سامانه ثنا که توسط قوق قضاییه مدیریت می‌شود است. استفاده از این سامانه بسیار آسان است و افراد می‌توانند در صورت لزوم با مراجعه به کافی‌نت به راحتی اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه فوری نمایند. همانطور که گفته شد زمان نسبی صدور برگه سوء پیشینه توسط سامانه ثنا 48 ساعت یا دو روز کاری می‌باشد. امیدواریم مطالعه این مطلب و آشنایی با نکات مربوط به گرفتن سوء پیشینه فوری برای شما عزیزان سودمند بوده باشد.

منبع : گرفتن سوء پیشینه فوری

در این مطلب شما را با سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه و روش‌های مختلف دریافت سوء پیشینه فوری آشنا خواهیم ساخت و موارد مختلفی که موجب ثبت در برگه سوء پیشینه خواهد شد را ذکر خواهیم کرد. با ما باشید تا با نکات مختلف و مهم در مورد نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری آشنا شوید.

حتماً تا به حال در میان مکالمات دوستان و آشنایان و شاید خودتان موضوع دریافت سوء پیشینه مطرح شده باشد؛اغلب افراد بزرگسال در جامعه به دلیل انجام کارهای مختلف همچون استخدام شدن در شرکت‌های دولتی و خصوصی به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه نیاز پیدا می‌کنند و حتما در این مواقع به دنبال سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه هستند. در گذشته دریافت گواهی سوء پیشینه کمی مشکل و پروسه دریافت آن زمان‌گیر بود اما در حال حاضر با ارائه خدمات غیر حضوری اینکار چندان پیچیده و زمان بر نیست.
در ابتدا لازم است توضیح مختصر و کوتاهی در مورد گواهی سوء پیشینه را داشته باشیم تا افرادی که تا کنون با این واژه آشنایی نداشته‌اند درک مطلوبی از گواهی سوء پیشینه بدست آورند.
در معنای لغوی، کلمه سوء پیشینه با عبارت سابقه بد و پیشینه بد توضیح داده شده‌است، اما در ایران هر فردی که مرتکب جرائم خاصی که موجب محکومیت قطعی او شود از دریافت برگه سوء پیشینه محروم خواهد شد که این امر موجب مشکلاتی همچون عدم استخدام در نهادهای خصوصی و دولتی برای افراد می‌شود.
گواهی عدم سوء پیشینه برگه مخصوصی است که از طرف قوه قضاییه صادر می‌شود و در آن توضیح داده می‌شود که فرد موردنظر دارای سابقه کیفری و به عبارت دیگر تاکنون مرتکب جرم شده است یا خیر.



چرا گرفتن سوء پیشینه فوری مهم است؟

قبل از اینکه در مورد سریعترین راه گرفتن سوء پیشینه توضیح دهیم پاسخ به این سوال که چرا گرفتن سوء پیشینه فوری مهم است ضروری به نظر می‌رسد.
اغلب افراد در هنگام موقعیت‌های ضروری همچون زمانی که در آستانه استخدام شدن در شرکت و یا ارگان خاصی هستند به این برگه احتیاج پیدا می‌کنند و برای ارائه آن به نهاد مربوطه نیز زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود که این امر موجب می‌شود تا آشنایی با نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری به یک امر ضروری تبدیل شود.
نکته قابل توجه که افراد باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند این است که ارائه برگ عدم سوء پیشینه برای استخدام در نهادهای دولتی الزامی است. البته اکثر شرکت‌های خصوصی نیز در زمان استخدام ارائه برگه سوء پیشینه را جزو مدارک درخواستی خود قرار می‌دهند.
از طرف دیگر برگه عدم سوء پیشینه تنها یک ماه اعتبار دارد و اگر یک ماه از صدور برگه گذشته باشد، نهادهای مختلف خصوصی و دولتی آن را مورد قبل قرار نمی‌دهند و ناچاراً فرد می‌بایست مجدداً برای دریافت این برگه اقدام نماید.
افرادی که قصد سفر به خارج از کشور دارند نیز جزو افرادی هستند که باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند که اغلب کشورهای خارجی برای صدور انواع مختلف ویزاهای کاری، تحصیلی و البته تفریحی ارائه برگه عدم سوء پیشینه را در لیست مدارک مورد نیاز خود قرار داده‌اند.

سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه چیست؟

در حال حاضر دریافت برگه سوء پیشینه به دو روش برای افراد امکانپذیر است؛ در روش اول افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر ارائه‌دهنده خدمات پلیس+10 و ارائه مدارک مورد نیاز برای دریافت برگ سوء پیشینه فوری اقدام نمایند.
اما روش دیگری که این روزها کار را برای افراد مختلف بسیار راحت کرده است امکان دریافت سوء پیشینه از طریق سامانه الکترونیک قضایی یا همان سامانه ثنا می‌باشد. آدرس اینترنتی این سایت www.adliran.ir می‌باشد. البته ثبت نام اولیه در این سایت حتماً می‌بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به صورت حضوری انجام شود، برای ثبت نام اولیه در سامانه ثنا همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه لازم است. با ثبت نام و دریافت رمز شخصی، در این سامانه افراد می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن اقدام به دریافت برگ سوء پیشینه نمایند.
هزینه دریافت برگه سوء پیشینه بیست هزار تومان می‌باشد. اگر به صورت اینترنتی اقدام به دریافت سوء پیشینه نمایید، برگه سوء پیشینه شما در بازه زمانی یک تا سه روز کاری آماده خواهد شد. پس از اقدام فرد و آماده شدن برگه سوء پیشینه این امر از طریق پیامک و به شماره‌‌ی همراهی که فرد متقاضی در سامانه ثنا ثبت کرده است اطلاع‌رسانی می‌شود و فرد می‌تواند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانه ثنا اقدام به مشاهده و یا چاپ برگه سوء پیشینه نماید.

بیشتر بخوانید: مشاهده ابلاغیه با کد ملی

نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری

البته ثبت نام اولیه در این سایت حتماً می‌بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و به صورت حضوری انجام شود، برای ثبت نام اولیه در سامانه ثنا همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه لازم است. با ثبت نام و دریافت رمز شخصی، در این سامانه افراد می‌توانند به راحتی و در کمترین زمان ممکن اقدام به دریافت برگ سوء پیشینه نمایند.
حال قدم به قدم شما ره با نحوه دریافت برگه سوء پیشینه از طریقه سامانه ثنا آشنا خواهیم ساخت.

  1. در اولین گام آدرس www.adliran.ir را در مرورگر خود وارد کنید و یا در گوگل عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را جستجو کنید و وارد صفحه اصلی این سایت شوید.
  2. وقتی وارد سایت مربوطه شدید، منویی در سمت راست وجود دارد که در آنجا می‌توانید بر روی گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه کلیک کنید.

    ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه فوری

  3. و اما در این بخش کاربران باید کدملی و رمز خود را که قبلاً دریافت نموده‌اند وارد کنند و گزینه مرحله بعد را کلیک کنند.

    درخواست سوء پیشینه فوری

  4. به دلیل اینکه ورود به سامانه ثنا دو مرحله‌ای می‌باشد؛ در این مرحله رمز موقتی برای شماره همراه کاربر ارسال می‌شود که بعد از وارد کردن آن در بخش مربوطه، می‌بایست گزینه ورود را انتخاب نمایید.
  5. در این قسمت کاربران وارد صفحه شخصی خود شده‌اند و می‌توانند با کلیک بر روی گزینه درخواست جدید، و در ادامه تایید کردن درخواست خود، اقدام به دریافت سوء پیشینه فوری نمایند.

    سریع ترین راه گرفتن سوء پیشینه

  6. در این قسمت مشخصات ثبت نامی ثنا شما نمایش اده می شود . در قسمت انتخاب واحد قضایی می توانید واحد قضایی مورد نظرتان را برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه فوری انتخاب کنید. سپس گزینه ثبت موقت را بزنید تا اطلاعات شما ذخیره شود.

    ثبت موقت درخواست سوء پیشینه فوری

  7. حال کد رهگیری درخواست سوء پیشینه فوری خود را در بالای صفحه مشاهده خواهید کرد. در این مرحله دکمه محاسبه هزینه را بزنید و بعد از پرداخت اینترنتی هزینه گزینه ثبت نهایی را انتخاب کنید.

    پرداخت هزینه گواهی عدم سوء پیشینه فوری

  8. ثبت درخواست گواهی عدم سو پیشینه فوری شما انجام شد حال باید منتظر دریافت پیامک قوه قضاییه برای مشاهده سوء پیشینه خود در سامانه ابلاغ باشید.

نحوه گرفتن سوء پیشینه فوری به همین آسانی است. بعد از گذشت دو روز کاری مجدداً به صفحه خود وارد شوید و در صفحه ابلاغیه جدید می‌توانید برگه سوء پیشینه خود را به صورت پی‌دی‌اف دریافت و یا آن را چاپ نمایید.

به همین آسانی می‌توانید برگه سوء پیشینه خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.

مدارک و شرایط لازم برای دریافت سوء پیشینه فوری

افراد برای اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه باید مدارکی را به همراه داشته باشند که عبارتند از: کارت ملی و اصل شناسنامه، به همراه داشتن عکس 4*3 و آدرس دقیق منزل در حال سکونت به همراه کد پستی؛ البته کاربران عزیز توجه داشته باشند که در صورت درخواست در سامانه ثنا به نشانی adliran.ir که قبلاً در مورد آن توضیح داده شد دیگر احتیاجی به کارت ملی و شناسنامه وجود ندارد. عزیزانی که گواهی سوء پیشینه را برای دریافت روادید خروج از کشور لازم دارند می‌بایست اصل گذرنامه یا پاسپورت خود را به همراه کپی آن به همراه داشته باشند. افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز برای دریافت برگه سوء پیشینه فوری به سفارت و یا کنسولگری ایران در کشوری که در آن ساکن هستند مراجعه کنند و با ارائه مدارک لازم اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه کنند.

مواردی که مانع صدور برگه سوء پیشینه نمی‌شوند

در رابطه با سوء پیشینه چند نکته مهم وجود دارد که اطلاع از آنها می‌تواند کمک فراوانی به افراد کند. افراد باید توجه داشته باشند که در مواردی که فرد مرتکب جرائم غیرعمد شده باشد حتی اگر موجب شکایت، احضار به دادسرا و بازداشت موقت شده باشد و در نهایت به محکومیت فرد ختم نشود در سوابق سوء پیشینه ثبت نمی‌شود.
ثبت دادخواست‌هایی همچون درخواست مهریه، درخواست ارث و یا طلاق در سوء پیشینه افراد ثبت نخواهد شد. توجه داشته باشید که در مواردی که جرائم پس از محکومیت قابل بخشش هستند، در هر زمانی که به دلایل مختلف همچون رضایت دادن شاکی اجرای حکم متوقف شود، آثار ثبعی آن نیز پاک شده و فرد قادر به دریافت برگه سوء پیشینه خواهد بود. در مواردی که فرد با عفو روبرو می‌شود و یا آزادی مشروط پیدا می‌کند پس از گذشت زمان متناسب با محکومیت، موانع برای دریافت برگه سوء پیشینه رفع خواهد شد. دریافت برگه سوء پیشینه فقط باید خود شخص انجام گیرد و افراد نمی‌توانند برای دریافت سوء پیشینه فرد دیگری اقدام نمایند.

نکات مربوط به گرفتن سوء پیشینه فوری

بنابر قانون مجازات اسلامی افرادی که از آنها جُرمی سر زده باشد و جُرم آنها در دادگاه ثابت شود می‌بایست تا مدت مشخصی از حقوق اجتماعی خود محروم شوند و به همین دلیل افراد مجرم تا زمان مشخصی قادر نخواهند بود تا برگه عدم سوء پیشینه دریافت کنند.
اما افراد زیادی وجود دارند که بنا بر دلایل مختلف در طول زندگی مرتکب جرم شده‌اند و به همین دلیل نیز محکومیت و جرم آنها در سوء پیشینه آنها ثبت شده است؛ برای عده‌ی زیادی از این افراد همیشه جای سوال است که آیا امکانی وجود دارد که سوء پیشینه آنها پاک شود.
در پاسخ به این دوستان باید گفت که در قانون جمهوری اسلامی ایران به منظور حفاظت از حقوق افراد و گسترش عدالت اجتماعی، مدت مشخصی لحاظ شده است که بعد از سپری شدن این مدت سوء پیشینه افراد پاک می‌شود. در ماده 25 قانون مجزات اسلامی توضیحات کاملی درباره زمانی که لازم است تا سوء پیشینه افراد پاک شود آمده است که به آنها خواهیم پرداخت.
زمان لازم برای پاک شدن سوء پیشینه افرادی که مرتکب جرم شده‌اند در مواردی که جُرم موجب سلب حیات یک انسان دیگر شود و یا فرد به حبس ابد محکوم شده باشد، در صورت رضایت شاکی و توقف اجرای حکم اصلی، می‌بایست هفت سال زمان بگذرد تا سوء پیشینه فرد پاک شود.
در مواردی که جرم موجب محکومیت قصاص عضو شود و دیگر محکومیت‌های تا درجه چهار برای پاک شدن سوء پیشینه باید سه سال تمام از اتمام محکومیت بگذرد.
در مواردی که جرم موجب حبس‌های درجه 5 می‌شود و یا محکومیت فرد شلاق حدی است نیز طبق قانون باید دوسال از اتمام محکومیت فرد بگذرد تا فرد مورد نظر قادر باشد برای دریافت برگه عدم سوء پیشینه اقدام نماید.

به نظر می‌رسد نحوه گرفتن سوء پیشینه و آشنایی با مراحل مختلف آن برای هر فردی لازم و ضروری است زیرا احتمالاً در طول زندگی خود بنا بر دلایل مختلف همچون استخدام شدن در نهادهای مختلف و یا سفر به خارج از کشور به آن نیاز پیدا خواهد کرد. همانطور که متوجه شدید در حال حاضر سریع‌ترین راه گرفتن سوء پیشینه اقدام از طریقه سامانه ثنا که توسط قوق قضاییه مدیریت می‌شود است. استفاده از این سامانه بسیار آسان است و افراد می‌توانند در صورت لزوم با مراجعه به کافی‌نت به راحتی اقدام به دریافت برگه سوء پیشینه فوری نمایند. همانطور که گفته شد زمان نسبی صدور برگه سوء پیشینه توسط سامانه ثنا 48 ساعت یا دو روز کاری می‌باشد. امیدواریم مطالعه این مطلب و آشنایی با نکات مربوط به گرفتن سوء پیشینه فوری برای شما عزیزان سودمند بوده باشد.

منبع : گرفتن سوء پیشینه فوری

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 152
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 26
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 865
  • بازدید سال : 2146
  • بازدید کلی : 36060
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه